.::MeNu BLoG::.

'ammar (10) Aaron Aziz (2) AdamHawa (2) Adania; Amaryllis (1) Aksi (11) Aktiviti (7) Amaryllis Premium Collagen; APC Putrajaya; APC (3) Ammar (6) Amsyar (36) Artikel (10) Artis (1) Astma (2) Babah (1) Baby makan durian (1) Bandung (3) Berita (1) Berita Dapur (2) Bersosial (16) Besday (4) Bicara Minda (1) blogger;abil fikri;DIM Abil Fikri ;http://abil4fauziah.blogspot.com (2) BoothAPC Putrajaya (1) Bowling (1) Bromo (1) CD (1) cerita (4) Cheese Tart (1) Chicken Pox (1) Contest (2) Cuti-cuti Indonesia (1) Cuti-cuti Malaysia (1) demam (4) Diana Danielle pregnant (1) DoubleA (3) Drama AstroHD (1) Durian (1) Durian Creep (1) Entry basi; Bersosial (5) Episod akhir (1) Family Trip (1) Farid Kamil (1) Felinna Inchloss (1) Figure Up PROMO (1) FinalAdamdanhawa (1) Gateway (1) Gathering SI (6) Good Friday (1) Hidangan Pengantin (1) Hidup dan matiku utk ISLAM (1) Hijrah 1434 (1) Hobi baru (1) Hotel (1) Iklan (4) Inchloss Lotion (1) indonesia (1) Info (9) Islam Sejahtera (1) Jalan-Jalan (1) JJMC (1) Kejadian (3) Korea (1) Krabi; Travel With Kid; Amsyar ; Ammar; DoubleA (4) Krabi; Travel With Kid; Amsyar ; Ammar; DoubleA ; Passport (2) Krabi; Travel; (1) KTO (1) kuih raya sedap 2013 (1) Kutu (1) Liburan (1) Little Caliph (2) Makanan (1) ManggaAds (1) Masak2; DIY (1) Melaka; travel (1) Menarik di Genting Highlands (1) milestone (1) MilkA Deal; (1) Mother's Day (1) NadiyaNisa (1) NadiyaNissa (1) Novel (1) novel 2015; hobi (1) Nuffnang (3) NuffnangOpenHouse2014 (2) NuffNangRaya Special Raya 2014;Nuffnang Event (1) Organic Cordyceps (1) other (2) Others (1) Pengertian Puasa;Puasa (7) Perkahwinan (1) Pregnancy Test (1) Produk Slim (1) Red Bella Body Wash (1) Resepi (6) Sabah (1) Saya Jual Produk; (1) Seju (1) Sekolah (1) Seoul (1) Shopping (1) Sosial Silah (1) Stok EBM (4) Surabaya (2) Tadika (1) Tadika YADIM (1) Taska Tasneem (1) Tips; StoryMory (1) Travel (5) Travel Agent (2) Trip; Bali; Honeymoon (3) Umi Ceritera (4) Ummi Ceritera (14) Ummicupcakes (1) Urus rumahtangga. (1) Video (6) Wad Paedratik Hospital Serdang (1)

.::U FoLLow Me , I tHaNk U::.

Meh Add Your BloG :

LETS CLICK GUYSS!~ TQ

August 31, 2014

Kisah Perumpamaan: Hamba Yg Perasan

Kisah Tuan dan hamba

Tuan:wahai hambaku,ini aku sediakan task untuk kamu buatkan..
Hamba:wah..hensemnya Tuan hari ni..
Tuan:(eh..eh..sejak bila aku suruh puji)emm..jgn lupa siapkan..
Hamba:baik Tuan..nanti saya buat task2 ni yea..

TASK
Kemas Semua Ruang
Mop Lantai
Cuci Tandas
Siram pokok
Basuh baju
Potong Rumput

Sepeninggalan Tuannya, hamba tersebut hanya membaca task2 tersebut. Membaca dan terus membaca. Sehingga lunyai kertas task itu��
Sehingga ptg harinya..
Tuan itu balik dan melihat tiada satu pun yg disuruh dibuat oleh hambanya. Sebaliknya, rumahnya seperti baru lepas gempa bumi

Hamba:wah..tuan dah balik.. Kacaknya Tuan..Gagahnye Tuan.Mmg Tuan Hebat.Sentiasa tiada yg sehebat Tuan.
Tuan:aku xperlukan pujian itu.. Apa yg kamu buat sepanjang hari ini?
Hamba:Saya baca ni Tuan (sambil tunjuk task yg lunyai)
Tuan:dah tu,kenapa tak buat?
Hamba:saya buatla Tuan..kan saya baca task ni..smp lunyai kertas ini..
Tuan:(sabar..sabar..sabar) baiklah,esok sy suruh staff sy tunjukkan pada kamu apa yg aku nak kalau kau tak tahu nak kerjakan.

Esoknya..
Staff:salam, Tuan minta aku tunjukkan bgaimana nak buat task2 itu.
Hamba:emm..ala..awak pun budak lagi,nk tunjuk hebat pula..Tuan xmarah aku pun.. Betulla aku buat ni..aku baca task2 ni..
Staff:aku xnk Tuan marah awak nanti..Mari saya tunjukkan..
Hamba:dah dah..aku xnk dengar lagi..(dengan nada marah) sekarang ni,awak boleh keluar..

Petangnya..
(Keadaan rumah lebih kucar kacir dari semalam)
Hamba:selamat petang Tuan..wah,Tuan nmpk lagi muda la dari semalam
Tuan:ada staff saya datang rumah pagi tadi?(agak marah)
Hamba:ada Tuan..ada ke patut budak mentah tu nak ajar saya..Saya halau dia pagi tadi juga..
Tuan:wahai hambaku..aku tidak memerlukan pujian darimu,aku tidak memerlukan kau baca task itu kembali padaku sebab aku yg buat task itu..sebaliknya,aku mahu engkau siapkan kerja2 tersebut agar rumah ini selesa,damai & sejahtera untuk didiami,pokok2 diluar pun subur.. Untuk memudahkan kamu,aku hantarkan staffku untuk kamu. Walaupun muda@tua,dia bawa amanatku padamu agar kamu mengerti. Tapi jika kamu masih lagi ingkar&ego, rasanya wajarlah aku gantikan kamu dengan orang yg blh mngerti kemahuanku..

#amaryllisz@junemrsfiraida

1 comment:

Kekzamanis said...

Erm.. Tang mana bab perasaan tu? Huhu.. Lambat pickup sikit.. tak berapa nak paham cerita ni.. Hehe..
Rosmiza Ali Official Blog™

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

~Oven @ UmmiCupcakes~

~KeDaiKiTa 2U~

.::PENASIHAT & PAKAR LAKTASI MALAYSIA::.

PERSATUAN PENASIHAT DAN PAKAR LAKTASI MALAYSIA (PPPLM)
7A, Jalan Kolam Air, Kg Klang Gate Baru,
53100 Kuala Lumpur
TEL: 03 - 4107 3678 / Faks: 03 - 4107 2862
E-mel: ppplm@susuibu.org / Website: www.susuibu.org

Pn. Kamariah (SusuIbu)-Bangi
(603) 8925 4614
Website: susuibu.com

Pn. Rita Rahayu (MLO)-Seri Kembangan
+6(013)-3639567 / +6(016)-2076755
Website: http://www.momslittleone.com/

Puan Suraya (Lunatots) - Cheras
(012) 5880515
Website: http://www.diyaluna.com/diary/

Puan Farah Farhan - Shah Alam
(012) 6448091
Website: http://www.sarakids.com/blog/

Puan Zatul Hijanah - Klang, PJ
(016) 3855189

Puan Ida Murni - Seremban, Melaka dan Johor
(012) 2969054