.::MeNu BLoG::.

'ammar (10) Aaron Aziz (2) AdamHawa (2) Adania; Amaryllis (1) Aksi (11) Aktiviti (7) Amaryllis Premium Collagen; APC Putrajaya; APC (3) Ammar (6) Amsyar (36) Artikel (10) Artis (1) Astma (2) Babah (1) Baby makan durian (1) Bandung (3) Berita (1) Berita Dapur (2) Bersosial (16) Besday (4) Bicara Minda (1) blogger;abil fikri;DIM Abil Fikri ;http://abil4fauziah.blogspot.com (2) BoothAPC Putrajaya (1) Bowling (1) Bromo (1) CD (1) cerita (4) Cheese Tart (1) Chicken Pox (1) Contest (2) Cuti-cuti Indonesia (1) Cuti-cuti Malaysia (1) demam (4) Diana Danielle pregnant (1) DoubleA (3) Drama AstroHD (1) Durian (1) Durian Creep (1) Entry basi; Bersosial (5) Episod akhir (1) Family Trip (1) Farid Kamil (1) Felinna Inchloss (1) Figure Up PROMO (1) FinalAdamdanhawa (1) Gateway (1) Gathering SI (6) Good Friday (1) Hidangan Pengantin (1) Hidup dan matiku utk ISLAM (1) Hijrah 1434 (1) Hobi baru (1) Hotel (1) Iklan (4) Inchloss Lotion (1) indonesia (1) Info (9) Islam Sejahtera (1) Jalan-Jalan (1) JJMC (1) Kejadian (3) Korea (1) Krabi; Travel With Kid; Amsyar ; Ammar; DoubleA (4) Krabi; Travel With Kid; Amsyar ; Ammar; DoubleA ; Passport (2) Krabi; Travel; (1) KTO (1) kuih raya sedap 2013 (1) Kutu (1) Liburan (1) Little Caliph (2) Makanan (1) ManggaAds (1) Masak2; DIY (1) Melaka; travel (1) Menarik di Genting Highlands (1) milestone (1) MilkA Deal; (1) Mother's Day (1) NadiyaNisa (1) NadiyaNissa (1) Novel (1) novel 2015; hobi (1) Nuffnang (3) NuffnangOpenHouse2014 (2) NuffNangRaya Special Raya 2014;Nuffnang Event (1) Organic Cordyceps (1) other (2) Others (1) Pengertian Puasa;Puasa (7) Perkahwinan (1) Pregnancy Test (1) Produk Slim (1) Red Bella Body Wash (1) Resepi (6) Sabah (1) Saya Jual Produk; (1) Seju (1) Sekolah (1) Seoul (1) Shopping (1) Sosial Silah (1) Stok EBM (4) Surabaya (2) Tadika (1) Tadika YADIM (1) Taska Tasneem (1) Tips; StoryMory (1) Travel (5) Travel Agent (2) Trip; Bali; Honeymoon (3) Umi Ceritera (4) Ummi Ceritera (14) Ummicupcakes (1) Urus rumahtangga. (1) Video (6) Wad Paedratik Hospital Serdang (1)

.::U FoLLow Me , I tHaNk U::.

Meh Add Your BloG :

LETS CLICK GUYSS!~ TQ

January 21, 2015

Krabi Day 1: Krabi Town

Family Enchee AdiJune lerrr alkisahnye...

AHAD - RABU ( 4 JANUARI HINGGA 7 JANUARI 2015)

Semalam bagi tips Travel with kids kan...Dalam bincang2 nk pastikan keselamatan anak2 terjaga so segala dokumen penting Tiket, borang Iimigresen(yg kene fill up dalam flight tu) dan passport aku serah kt enche suami.. Supaya senang dia yg berurusan dahulu di kaunter then panggil sorang2 meh sini meh sini bila tiba giliran pak imigresen nk cam muka, check n chop..

Biarkan kerja2 mengisi borang Imigresen tu dibuat oleh ketua rombongan..He eh dia plak merampas tahkta ye.. Plan utk pegi awalnye mmg aku. Tapi bila dah bawak anak2 should be suami take over.. Bajet pun kuar sesama okeyh.Seat kami berti3 kat row bersebelahan. Babah doubleA jer kene g row sebelah..senang bapak nak jegil mata kalau doubleA buat perangai..hehehe..

Sepanjang dalam flight Ammar qada' waktu tido yg tergendala. tapi dia nak peluk takmo duduk kt seat dia yg aku beli pakai rate biasa nk bagi dia selesa. Mmg belt langsung takmo pakai.. Aku usahakan juga kalau Stewardest lalu n tegur.ggrrrrr.. Anak aku sorang ni mmg cenggini. Alangkah sejuk2 ekon tu aku selimutkan dengan shawl pun dia tepiss.. haihhh

Alhmdulillah flight landing di Airport Krabi jam 7:30 pagi(waktu tempatan). Lewat 1 jam dari waktu Malaysia. Tapi matahari mcm dah jam 8-9pg di Malaysia..Airport kecik. Turun jer dari flight jalan 2-3 tapak kene naik shuttle bus dia. Semua kene naik bas sebab nak ke pintu arrival tu jauh juga berjalan.. Naik bas utk menjaga keselamatan penumpang.. 2minit dah sampai..ok turun.. hahah Ammar mmg beriya nak naik bas.. ok

dari dalam perut bas shuttle antara tmpt kita turun tu menapak skit jerk
seminit jer dah sampai kt pintu ketibaan..

kami yg last sekali dalam barisan..takperla sebab den dengan rakyat
harus beri laluan..

Sampai kt dalam perut aiport kene berbaris panjang utk lepas dari pemeriksaan passort segala. Aku sefamily beratur last sekali.. Ha ah. ada la setengah jam beratur anak2 dah berlari berkejaran.. seindah playgroung konsepnye.. Usik sane, cuit sini.. panjat sane.. lompat sini.. Okey. anak omputih pun tau berdiri dan duduk setempat ye.. Anak Melayu mmg mcm ni.. so what?.. hahhaha. Lantak la aku senyap kan jerk.. Sblm jari bapaknye menyiggah kene kutil baik aku ajak doubleA duduk kt kerusi berdekatan. Biar bapaknye beratur..

sawaddikap!!...  ^_^

sempat juga main cak2 ba dlu plak haih..

Baca larangan2 yg ada kot ghiso tak sedar rupenye salah disisi undang2 mereka. So baik elakkan berlaku.Ada satu lagi larangan berfoto kt area ni.

betul2 depan  kaunter Imigration ada toilet. Try la masuk toilet dia.. Uwwwwaaa nak naness... Macam standart toilet stesen bas jerk. hihihi.. Pejam mata jer la.. Sib baik bekal wet tissue banyak. Hand sanitizer juga mesti dan keperluan yg patut bawa time travel dengan anak2.

Selesai jer dari kaunter tu terus berjalan ke pintu utama airport.. ada kaunter tiket bas yg melambai2 " Ao Nang! Ao Nang!..Krabi Town! Krabi Town!. DUa tempat tu jerk yg almost pelancong akan tuju..

Utk hari pertama aku dah booking hotel kt Krabi Town. Rupenye takde la dekat dari Pasar Malam yg slalu dok ada Sabtu-Ahad tu.. okeyh nnti kita cerita..

Airport- Krabi Town
Tiket bas dikira 2 dewasa sahaja.. Bath 90/person
Anak2 FREE.

Kami orang pertama naik bas.. sebab takde beg utuk dituntut diruangan bagasi.. Duduk2 ada la dalam 10 minit dah penuh dengan beg penumpang lain.. Omputih orang melayu cina segala macam bangsa ada yg sama2 bercuti ke KRABI dengan kami..

Tiba2 driver sound dalam bahasa dia.. tapi mesej nya tetap sampai Yg nak ke AO NANG bas ni stay. Yg nk ke Krabi TOWN naik bas depan tu.. Ha gitulah pahamnye aku.. Aku ni sangka driver ni bawak sampai depan hotel.. Tapi dia booo layan.. suh naik jerkk.. ngokkk tuii..

aku ni mudah cuak.. sebab anak2 dah muka tempe memasing..so pujuk hati dah kata berjalan mak pak n anak2 kene bertahan..

tukar bas jer dia dah bantai tertido.. hhuhu..
sampai jer Krabi Town semua isi bas turun kat satu tmpt mcm travel agency dalam pekan tu. Dah siap ada kaunter nk Island Hoping ke atau aktiviti lain.. Kami tunjuk surat booking hotel kt pemandu van yg ada kt situ utk bawa kami ke Tairada Hotel.. 5 km dari travel agency tu. Tambang Bath 100 utk sekeluarga. Ok jer asal sampai.. Sepatutnya boleh jer terus ke AO NANG. Tapi ence shubant ai malas nk bawak semua beg2 tu.. Sampai dalam jam 9pagi kami letak beg dan suh orang otel tu panggil Tuk-Tuk nk ke AO NANG.

survey dan booking dari Hotel.com
kadar satu malam RM102.
Reason sbb nk pegi night market dan hotel ni sangat fancy dgn mural wall dia. Rupenye jauh juga ke night matket tu.
kene naik tuk tuk juga.. waduh duh duh..

sesi dialog itik dengan ayam.. Ayam paham bahasa itik skit2 dan itik tak faham sangat apa ayam cakap... uwwwaaaa.. Stress skit. tapi tak sampai darah tinggi!,.. bahahahaha

Nota: Hotel ini tidak disyorkan utk kawan2 yg nk bercanda dan beraktiviti sepenuhnya di AO NANG sebab sangat jauh. Perjalanan dalam setengah jam.Kalau nk ke night market pun better stay AO NANG dan dapatkan tuk tuk dari AO NANG ke Pekan KRABI itu lebih menjimatkan. Lesson to learning okeyh..

Tambang teksi Tuk-tuk dari Tairada Hotel ke Ao Nang Beach adalah Bath 500. dapat bargain Bath450 saje. So nk berjimat pada hari pertama tak dapat sebab dah berabis utk bayar pergi dan balik sewa Tuk-Tuk. Hanya kami saje so agak mahal.

Cerita jalan2 di KRABI bole klik  SINI untuk info cari PAKEJ ISLAND HOPING dengan ELEPHANT TREKING dan pakej lain2..

Kelebihannya berurusan dengan travel agen yg boleh berbahasa melayu senang nk minta pertolongan utk hal2 lain sepanjang berada di sane.. Dah settle dapat pakej aktiviti utk hari ISNIN - SELASA kami jalan carik Sun Protection dengan Mosquitoes Repellant. Beli brand tempatan jerk.. Murah2.. AKu pun ambil kesempatan beli lens sbb lens aku dah habis di koyakkan dek Ammar terpksa beli sepsang lens supaya mudah nk beraktiviti tanpa pakai cermin mata.. Sepsang lens RM30 power 1.75 diameter 16mm.

Makan tengahari di salah satu kedai makan Bombay.. Orang Bangladesh/Kembodia/Nepal ramai kerja di restoran2 Ao Nang ni. Bila aku tanye mereka mcm mane bole kerja sini? Nepal tu kata kerajaan Thailand open kepada negara2 yg mundur utk buka bisnes dan bekerja disini.. okey. Itu dasar thailand. aku pun tak pasti sejauh mana kebenaran statemant tu.. Means dipermudahkn segala urusan untuk mmbuka bisnes di Thailand.

Masing-masing dah laparudin.. Budak2 ni kalau lapar mmg bole habis.

Panas.. belakang tu pantai Ao Nang, kami duduk meja ditingkat atas..

not bad dekorasi restoran dia.. ala2 india kita la konsepnye..

ini restorannya.. NOORI INDIA

Lunch kami berempat beranak Bath 1000
Nasi Goreng Nenas 1
Nasi Goreng Seafood 1
Siakap 3 rasa/sweet sout tak pasti 1
Pulut Mangga 1
Air Jus 4 gelas
boleh tahan harganya  di kawasan zon btol2 depan Ao Nang beach.

Then jam dah 2:30ptg terus jalan sampai depan Mc Donald call Tuk-Tuk tadi terus bawa kami ke hotel dgn kadar yg sama Bath450. Apa yg kami hajati dah settle utk pakej aktiviti dan beli t-shirt utk double A. Mak pak dia releks.. tak yah la dlu..

sedap jer ko tido ye nak.. letihhh dan kenyang makan nasi makan eskrem.
Cuaca agak panas..sediakan air kosong sentiasa..

ada aku kesah..  sambung dari tuk-tuk sampai ke bilik hotel..
wahhh just nice penat kenyang tidooo... sblm tu laki aku godek2 fon setting aku tak mau plak dengan sim kad yg di beli..

chanel tv ada kartun.. agak2 paham juga la bila tengok amsyar tergelak2.
Extra bed Bath 350

bersih dan selesa..

mural diluar bilik

ni wall kt tingkat 2. Bilik kami kt tingkat 3.

Kemana kami petang tu?.. kami nk ke Pasar Malam Pekan KRabi.