.::MeNu BLoG::.

'ammar (10) Aaron Aziz (2) AdamHawa (2) Adania; Amaryllis (1) Aksi (11) Aktiviti (7) Amaryllis Premium Collagen; APC Putrajaya; APC (3) Ammar (6) Amsyar (36) Artikel (10) Artis (1) Astma (2) Babah (1) Baby makan durian (1) Bandung (3) Berita (1) Berita Dapur (2) Bersosial (16) Besday (4) Bicara Minda (1) blogger;abil fikri;DIM Abil Fikri ;http://abil4fauziah.blogspot.com (2) BoothAPC Putrajaya (1) Bowling (1) Bromo (1) CD (1) cerita (4) Cheese Tart (1) Chicken Pox (1) Contest (2) Cuti-cuti Indonesia (1) Cuti-cuti Malaysia (1) demam (4) Diana Danielle pregnant (1) DoubleA (3) Drama AstroHD (1) Durian (1) Durian Creep (1) Entry basi; Bersosial (5) Episod akhir (1) Family Trip (1) Farid Kamil (1) Felinna Inchloss (1) Figure Up PROMO (1) FinalAdamdanhawa (1) Gateway (1) Gathering SI (6) Good Friday (1) Hidangan Pengantin (1) Hidup dan matiku utk ISLAM (1) Hijrah 1434 (1) Hobi baru (1) Hotel (1) Iklan (4) Inchloss Lotion (1) indonesia (1) Info (9) Islam Sejahtera (1) Jalan-Jalan (1) JJMC (1) Kejadian (3) Korea (1) Krabi; Travel With Kid; Amsyar ; Ammar; DoubleA (4) Krabi; Travel With Kid; Amsyar ; Ammar; DoubleA ; Passport (2) Krabi; Travel; (1) KTO (1) kuih raya sedap 2013 (1) Kutu (1) Liburan (1) Little Caliph (2) Makanan (1) ManggaAds (1) Masak2; DIY (1) Melaka; travel (1) Menarik di Genting Highlands (1) milestone (1) MilkA Deal; (1) Mother's Day (1) NadiyaNisa (1) NadiyaNissa (1) Novel (1) novel 2015; hobi (1) Nuffnang (3) NuffnangOpenHouse2014 (2) NuffNangRaya Special Raya 2014;Nuffnang Event (1) Organic Cordyceps (1) other (2) Others (1) Pengertian Puasa;Puasa (7) Perkahwinan (1) Pregnancy Test (1) Produk Slim (1) Red Bella Body Wash (1) Resepi (6) Sabah (1) Saya Jual Produk; (1) Seju (1) Sekolah (1) Seoul (1) Shopping (1) Sosial Silah (1) Stok EBM (4) Surabaya (2) Tadika (1) Tadika YADIM (1) Taska Tasneem (1) Tips; StoryMory (1) Travel (5) Travel Agent (2) Trip; Bali; Honeymoon (3) Umi Ceritera (4) Ummi Ceritera (14) Ummicupcakes (1) Urus rumahtangga. (1) Video (6) Wad Paedratik Hospital Serdang (1)

.::U FoLLow Me , I tHaNk U::.

Meh Add Your BloG :

LETS CLICK GUYSS!~ TQ

January 29, 2015

Cerita penting saya ^__^



Salam uolss....

Share tips n pengalaman sepnjg handle Amyar sekolah darjah 1. Utk ibu2 yg belum ada anak sekolah secare resmi takde hal la kan.. Tapi bila dh ada esok myb bole ambil lesson dari cerita saya ni..

MUDAHKAN SUSUN BUKU TEKS IKUT HARI

Sehari dua bole la mak tolong susunkan.. Lama2 konfem culasss jugak ngko..hahhaha.. Semgat tu bukan sentiasa ada ia memerlukan daya momentum yg jitu. Normal ada up n down.. Jadikkkk aku praktikkan tips yg ada seseorang ibu yg brilliant share  mcm mane dia bg susun buku teks+tulis+rampaian ikut jujukan subjek. Setiap subjek ada warna masing2...

Okeyh.. amik kaedah yg sama cuma saya prefer bagi anak yg masih darjah 1. ikut keupayaan anak korang la kan.. Yg dh laju mmbaca n bole beza kan setiap subjek buh la Setiap warna tu ikut subjek.. Tapi aku buat "1 HARI 1 WARNA"konsepnye..




 So print dr satu File Excel mcm ni.. Buat la saiz sederhana saya pilih saiz 22

 label warna ikut HARI YANG KITA DAH TETAPKAN
ikut suka memasing ye..  

 taging warna mengikut HARI
Contohnya ISNIN  = MERAH 
SUBJEK2 JADUAL  ISNIN: ada subjek BM,BI,PI dan MAT
Maka segala buku2 subjek yg ada pada jadual ISNIN taging dengan warna MERAH

Dan seterusnya.Warna based pada HARI.

ISNIN  = MERAH 
SELASA  =KUNING
RABU  = BIRU
KHAMIS  = UNGU
JUMAAT = HIJAU



SENTAL BAJU BERWARNA PUTIH

Rutin harin seorang ibu pun berubah.. haihh.. Dulu tak heran baju pra-sekolah dia bewarna kuning.. Balik sekolah campak ja masuk mesin basuh.. Ku serah segala kain baju pada mesin basuh yg telah berjasa sepanjang 7 tahun.. dah nk masuk 8 tahun tau.. 

Bila baju putih dengan kain licin ni aku rase sayang nk humban terus masuk mesin. Mmg aku lemah bila melihat kain putih.. Seolah2 insaf gitu.. ekekekkeke.. Jenis melayan dan menjaga kain bewarna putih.. Since day 1 school aku blom pernah masukkan baju2 sekolah Amsyar dalam mesin., No No No way.. hahahaha.. Harapnya bertahan dengan prinsip aku yg satu ni. Hope tak tertawas di pertengahan jalan.. Nak dijadikan cerita.. kalau tak basuh dengan tangan mmg tak bersih.. Lagi2 dapat hasil cop mohor yg mcm2 bila balik dari KAFA ... stresss aku!

Setiap hari balik ada jerk kotoran kt lengan, lutut, bontot, sampin dengan macam2 punca dan alasan dari si Amsyar... dan paling worse dia boleh main gelongsor2 kt tanah berbukit ngko... ha tu yg aku tak menahan.. Nak gelak n nak menangiss bila tengok muka dh mcm lepat pisang dh nak oiiii.. Macam2 tisu disediakan kt dalam beg tu, tisu basah tisu kering towel kecik haihhh satu pun dia tak pakai.. Mane tak angry birdd mak dia ni.. Ha itu senario biasa yg rata2 mak2 di Malaysia ni alaminya..

Maka sediakan sekurang-kurang nya  3 persalinan baju melayu utk skolah KAFA bagi budak lelaki dalam seminggu. Utk budak perempuan senang skit. Hanya perlu tukar kain sahaja.




 kotornye lahai.. Mengalahkan budak sekolah estate tau tak..
grrrrrrrrr... 

 yg sorang ni terlebih bijak.. Aku kadang suka daya fikiran dia yg
mudah sangat copy n paste dari pemerhatian..
Kagum juga dengan keberanian dia menunjukkan dia pandai..
hahhahahahaa


 "Ammar pandai pump tayar beskal sendiri ha nampak"
katanya..
 
 
MENABUNG TRAVEL DENGAN MENJANA PENDAPATAN SAMPINGAN
 
 
Alhmdulillah..bisnes kecil kecilan aku since tahun 2013 menjadi nampaknya.. Di awal perkenalan dengan stokis Puchong Amaryllis Wellness aku dh jatuh hati dengan produk Amaryllis Premium Collagen yg sememangnya premium dan berbaloi.. Dan sekarang dah ada produk kecantikan penjagaan wajah dan rambut berjenama ADANIA.Apa yg specialnya ia rangkaian berasadkan organik dan sumber semulajadi.. Aku suka apa yg dia kata "all natural" sememangnya anda yg ingin mencuba dan menggunakannya mmg mndpt 200% natural. No added added.

Aktiviti aku berniaga bila ada booth kosong kt area opis aku.. Biasanya anjuran PUSPANITA jabatan.. Aku suke bila berniaga ko akan berjumpe orang.. Bila ko berjumpe orang ko kene bercakap.. Dalam ko lontrakan percakapan sbnrnye ko sedang mmberi persembahan.. Maka skrip dan dialog semua datang nye dari hati.. Sangat jujur menerangkan kebaikan penggunaan produk organik.. Love organik n go green.
 


Uolsss yang berminat untuk start dengan life yg nature n go greeen. meh intai2 intagram aku @junemrsfiraida dapatkan info tentang ADANIA dan Amaryllis Essential dari saya... WhatsApp/Telgram jer senang...ni no aku Zu-012-2740462  

 xoxo
^____^ 

terima kasih sudi membaca..

junemrsfiraida

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

~Oven @ UmmiCupcakes~

~KeDaiKiTa 2U~

.::PENASIHAT & PAKAR LAKTASI MALAYSIA::.

PERSATUAN PENASIHAT DAN PAKAR LAKTASI MALAYSIA (PPPLM)
7A, Jalan Kolam Air, Kg Klang Gate Baru,
53100 Kuala Lumpur
TEL: 03 - 4107 3678 / Faks: 03 - 4107 2862
E-mel: ppplm@susuibu.org / Website: www.susuibu.org

Pn. Kamariah (SusuIbu)-Bangi
(603) 8925 4614
Website: susuibu.com

Pn. Rita Rahayu (MLO)-Seri Kembangan
+6(013)-3639567 / +6(016)-2076755
Website: http://www.momslittleone.com/

Puan Suraya (Lunatots) - Cheras
(012) 5880515
Website: http://www.diyaluna.com/diary/

Puan Farah Farhan - Shah Alam
(012) 6448091
Website: http://www.sarakids.com/blog/

Puan Zatul Hijanah - Klang, PJ
(016) 3855189

Puan Ida Murni - Seremban, Melaka dan Johor
(012) 2969054