.::MeNu BLoG::.

'ammar (10) Aaron Aziz (2) AdamHawa (2) Adania; Amaryllis (1) Aksi (11) Aktiviti (7) Amaryllis Premium Collagen; APC Putrajaya; APC (3) Ammar (6) Amsyar (36) Artikel (10) Artis (1) Astma (2) Babah (1) Baby makan durian (1) Bandung (3) Berita (1) Berita Dapur (2) Bersosial (16) Besday (4) Bicara Minda (1) blogger;abil fikri;DIM Abil Fikri ;http://abil4fauziah.blogspot.com (2) BoothAPC Putrajaya (1) Bowling (1) Bromo (1) CD (1) cerita (4) Cheese Tart (1) Chicken Pox (1) Contest (2) Cuti-cuti Indonesia (1) Cuti-cuti Malaysia (1) demam (4) Diana Danielle pregnant (1) DoubleA (3) Drama AstroHD (1) Durian (1) Durian Creep (1) Entry basi; Bersosial (5) Episod akhir (1) Family Trip (1) Farid Kamil (1) Felinna Inchloss (1) Figure Up PROMO (1) FinalAdamdanhawa (1) Gateway (1) Gathering SI (6) Good Friday (1) Hidangan Pengantin (1) Hidup dan matiku utk ISLAM (1) Hijrah 1434 (1) Hobi baru (1) Hotel (1) Iklan (4) Inchloss Lotion (1) indonesia (1) Info (9) Islam Sejahtera (1) Jalan-Jalan (1) JJMC (1) Kejadian (3) Korea (1) Krabi; Travel With Kid; Amsyar ; Ammar; DoubleA (4) Krabi; Travel With Kid; Amsyar ; Ammar; DoubleA ; Passport (2) Krabi; Travel; (1) KTO (1) kuih raya sedap 2013 (1) Kutu (1) Liburan (1) Little Caliph (2) Makanan (1) ManggaAds (1) Masak2; DIY (1) Melaka; travel (1) Menarik di Genting Highlands (1) milestone (1) MilkA Deal; (1) Mother's Day (1) NadiyaNisa (1) NadiyaNissa (1) Novel (1) novel 2015; hobi (1) Nuffnang (3) NuffnangOpenHouse2014 (2) NuffNangRaya Special Raya 2014;Nuffnang Event (1) Organic Cordyceps (1) other (2) Others (1) Pengertian Puasa;Puasa (7) Perkahwinan (1) Pregnancy Test (1) Produk Slim (1) Red Bella Body Wash (1) Resepi (6) Sabah (1) Saya Jual Produk; (1) Seju (1) Sekolah (1) Seoul (1) Shopping (1) Sosial Silah (1) Stok EBM (4) Surabaya (2) Tadika (1) Tadika YADIM (1) Taska Tasneem (1) Tips; StoryMory (1) Travel (5) Travel Agent (2) Trip; Bali; Honeymoon (3) Umi Ceritera (4) Ummi Ceritera (14) Ummicupcakes (1) Urus rumahtangga. (1) Video (6) Wad Paedratik Hospital Serdang (1)

.::U FoLLow Me , I tHaNk U::.

Meh Add Your BloG :

LETS CLICK GUYSS!~ TQ

July 13, 2013

SAINS DI SEBALIK RITUAL PUASA - Part 1



Islam ini syumul. Ia satu sistem yang dinamik dan komprehensif mencakupi segala sudut kehidupan. Setiap disiplin dalam ritual ibadat ada penerapan disiplin tertentu dalam sains kehidupan itu sendiri. 

Sains paling besar dalam ibadat puasa ialah "Mendidik Hawa Nafsu" dari melakukan perkara-perkara yang dibolehkan (halal) pada hari biasa tetapi menjadi haram dilakukan semasa berpuasa.

Tapi yang menariknya, ada pula orang ingat bulan puasa ini sekadar yang minum arak kena berhenti minum arak selama sebulan. Yang kerja GRO kena hormati waktu terawikh untuk tidak melayan pelanggan, yang dulu seksi pada bulan puasa mula pakai baju kurung, berselendang atau bertudung litup. Masuk hari raya, semuanya kembali seperti sebelumnya (Geleng kepala). Kalau minum arak, berzina, tak tutup aurat ini pada hari bukan Ramadhan pun dah haram dan bukan sekadar bulan Ramadhan sahaja.

Yang nak dijinakkan ialah hawa nafsu kita. Sepanjang 1 tahun ada 1 bulan yang dipanggil Ramadhan. 11 bulan yang lain hari yang biasa dan boleh kalau nak berpuasa juga boleh untuk tidak berpuasa.

Jika kita ingin mendapat fadilat puasa sepanjang tahun, kena tambah 6 hari dalam bulan Syawal. Jika dihitung-hitung, 30 hari + 6 hari puasa enam = 36 hari dari 365 hari setahun = 10% yang kita puasa sepanjang tahun. Bersesuaian dengan hadith nabi yang maksudnya “10% hasil panen tani harus dizakatkan”. Ringkasnya 10 suap rezeki, 1 suap untuk Allah.

Awal-awal Al-Baqoroh (surah Lembu Betina) Allah tuntut kita “menginfak apa saja yang Allah rezkikan, tanpa RAGU-RAGU”. Dalam surah itu jugalah diterangkan panjang lebar tentang PUASA.

Sainsnya, dari hasil kita menundukkan nafsu, kita mampu membuat penjimatan. Jika hari biasa kita belanja RM20, hari puasa kita belanja RM10 dan kita jimatkan RM10. RM10 x 30 hari = RM300 berjaya kita jimatkan dan RM300 itulah nilai penjimatan yang kita ZAKAT FITRAH kan.

Hari ini, zakat fitrah ditentukan SAMA semuanya. Petani ladang sayur suku ekar, pesawah yang dapat beberapa ratus sekali panen pun bayar sama dengan hartawan berpendapatan RM1 juta seminggu. Adilkah? Fitrah atau patutkah begitu? Jika tidak, bolehkah zakat itu di panggil Zakat Fitrah? Kalau Zakat yang menfitrahkan langit dan bumi itu belum berlaku, maka apa jenis Raya Fitrah, Idul Fitri yang kita rayakan selama ini?

Berapa ramaikah kita mengambil 10 suap dari 10 suap yang Allah beri kesemuanya untuk kita sendiri? Ada tak 10% setiap tahun yang digunakan untuk disumbangkan semula kepada apa-apa sahaja yang mendaulatkan Allah (yang NamaNya kini sedang dicemari, kedaulatan agamaNya diperlekeh) pada mata umum melalui tingkah laku Muslim itu sendiri.

Berapa ramai pula yang pada hari biasa belanja sehari RM20 tetapi pada bulan puasa belanja sehari jadi RM50? Di manakah datangnya barakah jika pembaziran berlaku pada bulan Ramadhan? Hari biasa makan di rumah, bulan puasa di Hotel sana sini. Kerana itu jugalah indek jenayah, rasuah bertambah di musim ini.

Hari raya pula jadi medan menayang kereta baru, baju rekaan pereka terkenal yang harganya beribu-ribu. Hanya leret sahaja kad kredit, yang pentingnya gaya. Yang berkereta baru pula selepas raya haji finance dah mula telefon nak tarik kereta. Itupun mereka sanggup agar tidak malu di pagi raya bersama kawan-kawan lama yang baru jumpa semula selepas 10 atau 15 tahun. Kononnya mahu ditayangkan kejayaan peribadi kepada mereka semua. Rumah terbuka wajib buat besar besaran. Panggil band, artis supaya meriah..!

DISIPLIN BESAR

Apabila NAFSU ditekan, AKAL mula mengambil fungsi. Nafsu dan Akal seperti Utara & Selatan dalam sebuah kompas. Ia tidak mungkin bersatu tetapi untuk menundukkan akal, didiklah nafsu dan untuk jadi orang yang berakal tinggi, jadilah orang yang bernafsu rendah. Puasalah dengan sebenar-benar Puasa. Mudah kan?

Ternyata dalam sejarah bahawa Nabi sendiri menempa kejayaan dalam banyak peperangan pada bulan puasa. Disiplin puasa juga yang menjadi tunjang kekuatan tentera Sultan Mehmet Alfateh dalam menawan Constantinople. Mereka menjadi KUAT kerana puasa. Berlainan sekali dengan puasa sekarang ini. Makin puasa, makin lemah, makin melepek, makin banyak tidur dan MAKIN banyak makan semasa buka puasa. Macammana nak jadi kuat?


Sainsnya berbalik kepada fungsi AKAL dan NAFSU tadi. Kekuatan AKAL yang tinggi oleh tentera Perang Badar juga tentera Mehmet Alfateh disebabkan mereka berjaya tundukkan nafsu. Maka akal mereka berfungsi secara maksima. Akal juga menunjang kekuatan fizikal dan mental. Itulah punca kemenangan mereka.

Apa dah jadi pada kita ni?
Kita ni puasa ke tak ni?

Jika puasa memberi kebaikan dan kekuatan, sebaliknya yang kita dapat hanya LEMAH DAN LESU, sebenarnya kita ni TAK PUASA PUN.

Betul tak?

(bersambung)

WARGA PRIHATIN

https://www.facebook.com/wargaprihatin

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

~Oven @ UmmiCupcakes~

~KeDaiKiTa 2U~

.::PENASIHAT & PAKAR LAKTASI MALAYSIA::.

PERSATUAN PENASIHAT DAN PAKAR LAKTASI MALAYSIA (PPPLM)
7A, Jalan Kolam Air, Kg Klang Gate Baru,
53100 Kuala Lumpur
TEL: 03 - 4107 3678 / Faks: 03 - 4107 2862
E-mel: ppplm@susuibu.org / Website: www.susuibu.org

Pn. Kamariah (SusuIbu)-Bangi
(603) 8925 4614
Website: susuibu.com

Pn. Rita Rahayu (MLO)-Seri Kembangan
+6(013)-3639567 / +6(016)-2076755
Website: http://www.momslittleone.com/

Puan Suraya (Lunatots) - Cheras
(012) 5880515
Website: http://www.diyaluna.com/diary/

Puan Farah Farhan - Shah Alam
(012) 6448091
Website: http://www.sarakids.com/blog/

Puan Zatul Hijanah - Klang, PJ
(016) 3855189

Puan Ida Murni - Seremban, Melaka dan Johor
(012) 2969054